Fællessang på torvet

Velkommen til fællessang på Axeltorv med vores tyske venskabskor

Lørdag den 5. september kan du være med til fællessang på Axeltorv kl. 10. 

Sammen med bibliotekssangerne og koret First Choice, der har besøg af venskabskor fra Lübeck, “Der Bodelschwingh Kantorei”. 

Sensommervise

Musik &Tekst: Kirsten og Finn Jørgensen

Æbler lyser rødt på træernes grene,
høsten går ind.
Går igennem skoven ganske alene,
stille i sind.
Omk:
Gyldne farver og sensommerbrise
fylder hjertet med vemodig musik,
går og nynner en sensommervise
fjernt fra byens larmende trafik.

Sommerbrisen danner krusning på søen,
mystisk og sort.
Stæreflokke svæver højt over øen –
snart tager de bort.

Gyldne farver…

Duft af brænderøg blandt brunlige bregner,
blåsorte bær.
Stille summen mellem blade som blegner –
af’tnen er nær…

Gyldne farver…

Modne rønnebær bag dybgrønne grene
rødt titter frem –
Går igennem skoven ganske alene –
nu må jeg hjem!

Gyldne farver…

We Shall Overcome

Af: Pete Seeger

We shall overcome
We shall overcome
We shall overcome someday

Oh, deep in my heart
I do believe
We’ll overcome someday

We shall live in peace
We shall live in peace
We shall live in peace someday

Oh deep in my heart…etc.…

We’ll walk hand in hand
We’ll walk hand in hand
We’ll walk hand in hand someday

Oh deep in my heart…etc.…

We shall all be free
We shall all be free
We shall all be free someday

Oh deep in my heart…etc.…

We are not afraid,
We are not afraid
We are not afraid, TODAY

Oh deep in my heart…etc.…

We will overcome
We shall overcome
We shall overcome someday

Oh deep in my heart…etc.…

Forelskelsessang

Tekst & Musik: Per Warming, Jens Rosendal

Du kom med alt hvad der var dig
og sprængte hver en spærret vej
og hvilket forår blev det!
Det år, da alt blev stærkt og klart
og vildt og fyldt med tøbrudsfart
og alting råbte: lev det!

Jeg stormed’ ud og købte øl
ja,vintrens gamle, stive føl
fór ud på grønne enge
og du blev varm og lys og fuld
og håret var det pure guld
som solen – skjult for længe

Og blomster åbned’ sig og så
at nu blev himlen stor og blå
og stunden født til glæde.
Din næve var så varm og god
og du blev smuk og fuld af mod
så smuk, jeg måtte græde.

Vorherre selv bød ind til fest
og kyssed’ hver benovet gæst
i kærlighedens sale
med øjne, undrende og blå
vi bare så og så og så
og slugte livets tale:

At livet det er livet værd
på trods af tvivl og stor besvær
på trods af det, der smerter,
og kærligheder er og bli’r
Og hvad end hele verden si’r
Så har den vore hjerter

Ein bisschen Frieden

Sang af Nicole

Wie eine Blume am Winterbeginn
Und so wie ein Feuer im eisigen Wind
Wie eine Puppe, die keiner mehr mag
Fühl ich mich an manchem Tag

Dann seh ich die Wolken, die über uns sind
Und höre die Schreie der Vögel im Wind
Ich singe aus Angst vor dem Dunkeln mein Lied
Und hoffe, dass nichts geschieht

Ein bisschen Frieden, ein bisschen Sonne
Für diese Erde, auf der wir wohnen
Ein bisschen Frieden, ein bisschen Freude
Ein bisschen Wärme, das wünsch ich mir

Ein bisschen Frieden, ein bisschen Träumen
Und dass die Menschen nicht so oft weinen
Ein bisschen Frieden, ein bisschen Liebe
Dass ich die Hoffnung nie mehr verlier

Ich weiß, meine Lieder, die ändern nicht viel
Ich bin nur ein Mädchen, das sagt, was es fühlt
Allein bin ich hilflos, ein Vogel im Wind
Der spürt, dass der Storm beginnt

Ein bisschen Frieden, ein bisschen Sonne
Für diese Erde, auf der wir wohnen
Ein bisschen Frieden, ein bisschen Freude
Ein bisschen Wärme, das wünsch’ ich mir

Ein bisschen Frieden, ein bisschen Träumen
Und dass die Menschen nicht so oft weinen
Ein bisschen Frieden, ein bisschen Liebe
Dass ich die Hoffnung nie mehr verlier

Sing mit mir ein kleines Lied
Dass die Welt im Frieden lebt
Singt mit mir ein kleines Lied
Dass die Welt im Frieden lebt

What a Wonderful World

Melodi: George Douglas – Tekst: George David Weiss og Bob Thiele

I see trees of green,
red roses too,
I see them bloom for me and you,
and I think to myself
what a wonderful world.

I see skies of blue and clouds of white,
the bright blessed day,
the dark sacred night,
and I think to myself
what a wonderful world.

The colour of the rainbow,
so pretty in the sky
are also on the faces
of people goin’ by,
I see friends shakin’ hands,
sayin’ “how do you do!”
They’re really sayin’
“I love you,”

I hear babies cry,
I watch them grow.
They’ll learn much more
than I’ll ever know
and I think to myself
what a wonderful world.
Yes, I think to myself
what a wonderful world.

I Danmark er jeg født

Melodi. Henrik Rung Tekst H.C. Andersen

I Danmark er jeg født, dér har jeg hjemme,
dér har jeg rod, derfra min verden går;
du danske sprog, du er min moders stemme,
så sødt velsignet du mit hjerte når.
Du danske, friske strand,
hvor oldtids kæmpegrave
står mellem æblegård og humlehave.
Dig elsker jeg! – Danmark, mit fædreland!

Hvor reder sommeren vel blomstersengen
mer rigt end her ned til den åbne strand?
Hvor står fuldmånen over kløverengen
så dejligt som i bøgens fædreland?
Du danske, friske strand,
hvor Dannebrogen vajer –
Gud gav os den – Gud giv den bedste sejer! –
Dig elsker jeg! – Danmark, mit fædreland!

Engang du herre var i hele Norden,
bød over England – nu du kaldes svag;
et lille land, og dog så vidt om jorden
end høres danskens sang og mejselslag.
Du danske, friske strand,
plovjernet guldhorn finder –
Gud giv dig fremtid, som han gav dig minder!
Dig elsker jeg! – Danmark, mit fædreland!

Du land, hvor jeg blev født, hvor jeg har hjemme,
hvor jeg har rod, hvorfra min verden går,
hvor sproget er min moders bløde stemme
og som en sød musik mit hjerte når.
Du danske, friske strand,
med vilde svaners rede,
I grønne øer, mit hjertes hjem hernede!
Dig elsker jeg! – Danmark, mit fædreland!